استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی کانالی نشات گرفته از استراتژی بازاریابی است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید:

  • از تحقیق در مورد رفتار کانالی مشتری و فعالیت مارکت پلیس (واسطه ها، ناشران و رقبا) مطلع باشد.
  • مبتنی بر اهدافی برای مشارکت آینده مشتریان در کانال و به صورت آنلاین و آفلاین باشد.
  • تمایزهای کانال را برای تشویق مشتریان به استفاده از آن تعریف کند و با آن ارتباط برقرار کند.
  • اما، نیاز به مدیریت یکپارچه کانال دارد.

بنابراین، استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعریف می‌کند چگونه شرکتها باید:

  • به اهداف دسترسی به لیدهای کانال و فروش برسند.
  • برای دستیابی، تبدیل، بازگشت و رشد و خدمات بودجه‌بندی کنند.
  • با مزایای استفاده از کانال، مخاطبان هدف را از طریق کانال اولویت‌بندی کنند.
  • محصولات موجود را از طریق کانال اولویت‌بندی کند.

حال با هم معنای استراتژی بازاریابی، نحوه تدوین استراتژی بازاریابی و فاکتورهای موفقیت آن را بررسی کنیم.

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی یک راهبرد فعال و مبتنی بر استخراج داده است تا فعالیت بازاریابی و فعالیت برقراری ارتباط در تمام کانال‌ها و نقاط تماس اتفاق بیافتد. استراتژی بازاریابی از پیاده سازی تمام فعالیتهای بازاریابی برای کسب و کار خبر می‌دهد. به همین دلیل تمام طرح‌های بازاریابی از این ساختار و چشم انداز کلان، نشات می‌گیرد. زمانی‌که استراتژی بازاریابی تنظیم و پیاده‌سازی می‌شود، بازاریابان از تاکتیک‌هایی برای اقدامات نتیجه‌بخش خود استفاده می‌کنند.

چگونه برنامه بازاریابی تدوین کنیم؟

معتقدیم استراتژی بازاریابی امنی چنل (omnichannel) برای مارکترها ضروری است تا از فرصت‌های رشد در دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به مشتریان و حفظ آنان بهره ببرند.
بنابراین می‌توانید فروش بیشتری را به دست آورید.
این امر نتیجه توصیه ما به استفاده از چارچوب RACE برای طرح‌ریزی استراتژی بازاریابی شما به کمک روشهای دسترسی، تعامل، تبدیل و درگیرسازی است.

یک استراتژی بازاریابی یکپارچه به کار بگیرید

برنامه بازاریابی یکپارچه مبنایی برای تمام فعالیت‌های بازاریابی آنلاین شما خواهد داد.
توصیه می‌کنیم از چارچوب RACE استفاده کنید.

این چارچوب ۲۵ فعالیت بازاریابی چند کاناله ضروری را یکپارچه می‌کند. این چارچوب تمام بخش‌های چرخه حیات مشتری را به این بخش‌ها تقسیم می‌کند:

برنامه: از راهبرد استخراج داده برای بررسی موثر بودن استراتژی دیجیتال مارکتینگ کنونی، شخصی سازی گوگل آنالیتیکس، راه اندازی داشبورد برای بررسی شاخصهای عملکرد و اهداف SMART استفاده کنید.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای بهبودهای اولویت‌دار ایجاد کنید تا با نحوه به کار بستن رسانه، فناوری و داده دیجیتال مارکتینگ خود برای افزایش لید و فروش آشنا شوید.

دستیابی: آگاهی از برند را با استفاده از ۶ تکنیک دیجیتال مارکتینگ که سبب افزایش بازدید از سایت شما می‌شود، بسازید.

کنش : کاربران را به تعامل روی سایت یا شبکه های اجتماعی تشویق کنید تا به شما در تولید لید در آینده کمک کند.

تبدیل: از ریتارگتینگ، پرورش و بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کنید تا اگر استفاده از کانال‌های تلفنی یا ارتباط حضوری برای شما اهمیت دارد، مخاطب را به خرید آنلاین یا آفلاین یادآوری و ترغیب کنید.

تعامل: میزان فروش را از طریق مشتریان فعلی با بهبود ارتباطات شخصی و از طریق وب، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی افزایش دهید.

استراتژی برنده خلق کنید

کار خود را ازامروز با یک فرایند آزمون و خطاشده و گام به گام آغاز کنید.
چارچوب RACE را برای بهینه سازی استراتژی بازاریابی خود و کسب مشتریان بیشتر به کار گیرید.

فاکتورهای موفقیت یک استراتژی بازاریابی

یک استراتژی بازاریابی موثر به شما در گرفتن تصمیمات درست برای موفق شدن یک شرکت کمک خواهد کرد. یک مدل فرایند استراتژی چارچوبی را می‌سازد که یک توالی منطقی برای در نظرگرفتن تمام فعالیت‌های کلیدی توسعه و پیاده‌سازی استراتژی را به شما می‌دهد.
ما توصیه می‌کنیم از راهبرد برنامریزیSOSTAC  استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی باید بررسی کند تمام ظرفیت‌های شما در جای خود استفاده می‌شوند و سازمان شما می‌تواند تمام نقاط تماس (مسیرهای تعامل با مخاطب) دیجیتالی را مدیریت کند. اما کدام ظرفیت‌ها اهمیت دارند و کدام یک باید بازنگری شوند؟

یک استراتژی موفق باید روی بازنگری ۷ ظرفیت اصلی ساخته شود. این ۷ ظرفیت شامل راهبرد استراتژیک، فرایند بهبود عملکرد، مدیریت فروش، ابتکار و ساختاربندی، داده و زیر ساختها برقراری ارتباط یکپارچه با مشتری و تجربه مشتری هستند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ و فریمورک RACE

حال ببنیم برنامه بازاریابی در دنیای دیجیتال امروز چگونه است و چرا به استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار یا سازمان خود نیاز داریم؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به طور خاص به معنای «دستیابی به اهداف بازاریابی از طریق استفاده از فناوری های دیجیتال و رسانه ها» است.

فناوری ها و رسانه های دیجیتال موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • وب سایت های شرکت
  • اپلیکیشن های موبایلی
  • صفحات شرکت در شبکه های اجتماعی
  • موتورهای جستجو
  • تبلیغات
  • ایمیل و اتوماسیون
  • مشارکت دیجیتال با سایر شرکت های دیجیتالی

با این حال برای موفقیت واقعی، تکنیک‌های دیجیتال باید با رسانه‌های سنتی مانند رسانه‌های چاپی و تلویزیون به عنوان بخشی از ارتباطات بازاریابی چند کاناله تلفیق شوند. از همه مهم‌تر، اکنون بیش از هر زمان دیگر باید بتوانید ارزش کار خود را نشان دهید.

چارچوب برنامه ریزی RACE تجربه دیجیتالی مشتری را به دسترسی، تعامل، تبدیل و درگیرسازی (یعنی سفر کامل مشتری) تقسیم می‌کند.

در داخل هر تکنیک، تاکتیک‌های دقیق بسیاری وجود دارند که برای موفقیت مهم هستند. بنابراین، این ناکتیک‌ها باید ارزیابی و اولویت‌بندی شوند.

به عنوان مثال، برخی از این تاکتیک‌ها عبارتند از :

  • محتوای پویا برای اتوماسیون سازی ایمیل
  • شخصی سازی وب سایت به کمک محتوای مدون، با هدف گذاری مجدد و آسمان‌خراش به جهت نمایش در جستجوی ارگانیک.

چالش های موجود در دیجیتال مارکتینگ

دلایل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ

از نظر من، یک چالش مشترک این است که از کجا شروع به تهیه برنامه دیجیتال مارکتینگ  کنیم. فکر می‌کنم بیشترین ترسی که برای انجام این کار وجود دارد، احساس نیاز به تنظیم یک گزارش گسترده است. اما معتقدیم برنامه‌ریزی ناب (فرایند بهبود مداوم) بهترین نتیجه را می‌دهد. به همین دلیل تمام مسیرهای آموزشی ما در چهارچوب RACE ادغام شده‌اند.
بنابراین می‌توانید یک استراتژی یکپارچه دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

نیازی نیست برنامه شما یک گزارش بزرگ باشد. یک استراتژی را می‌توان به بهترین وجه در دو یا سه ورق A4  و در جدول لینک دهنده استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به اهداف اسمارت (SMART)  و در چارچوب RACE خلاصه کرد. ما به عنوان یک عضو کسب و کار می‌توانیم از شما پشتیبانی کنیم تا در مرتبه اول، این برنامه ریزی را درست انجام دهید.

10 دلیل نیاز به استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر هنوز استراتژی ندارید یا اگر می‌خواهید بررسی کنید کدام‌یک از کسب و کارها اهمیت دارند و باید در یک بررسی استراتژیک لحاظ شود، حتما ادامه این مقاله را بخوانید. ما 10 مشکل متداول را که طبق تجربه‌مان در صورت نداشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ به وجود می‌آیند، در ادامه آورده‌ایم.

1. شما بی جهت هستید

فهمیده‌ام که شرکت‌های فاقد استراتژی دیجیتال مارکتینگ (و حتی بسیاری از آنهایی که استراتژی دارند) هدف استراتژیک مشخصی را برای آنچه می‌خواهند از طریق کسب مشتری جدید یا ایجاد روابط عمیق‌تر با مشتریان موجود به دست آورند، ندارند. اگر این شرکت‌ها طبق اهداف دیجیتال مارکتینگ SMART هدفی برای خود تعیین نکرده‌اند، احتمالاً منابع لازم برای رسیدن به این اهداف را هم تامین نمی‌کنند. هم چنین این شرکت‌ها از طریق آنالیز نتایج، رسیدن به اهداف خود را ارزیابی نمی‌کنند.

2. شما مخاطبان آنلاین یا سهم بازار خود را نمی‌شناسید.

اگر هنوز در این مورد تحقیق نکرده‌اید، بهتر است بدانید تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین ممکن است دست کم گرفته شود. نکته مهم این است وقتی این را ندانید، بازار آنلاین خود را درک نخواهید کرد. از آنجایی که پروفایل‌ها و رفتارهای مشتریان، رقبا و گزینه‌های ارتباطات بازاریابی با یکدیگر متفاوت هستند، پویایی بازار هم نسبت به کانال‌های سنتی متفاوت خواهد بود.

3. رقبای موجود و نوپا سهم بازار را به دست می‌آورند.

اگر منابع کافی را به استراتژی دیجیتال مارکتینگ اختصاص نمی دهیدیا از یک روش موقت و بدون استراتژی مشخص استفاده می‌کنید، رقبای شما همه چیز را از چنگتان در خواهند آورد.

4. یک پیشنهاد ارزشمند آنلاین ندارید

یک پیشنهاد ارزشمند دیجیتالی کاملاً مشخص و متناسب با پرسوناهای مختلف مشتری هدف به شما کمک می کند تا مشتریان فعلی و جدید را به تعامل اولیه و وفادار بودن تشویق کنید. توسعه یک استراتژی بازاریابی امنی چنل (omnichannel) برای بسیاری از سازمان‌ها کلید برنده شدن است. زیرا محتوا همان چیزی است که با مخاطبان شما از طریق کانال‌های مختلف مانند جستجو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وبلاگ تعامل برقرار می‌کند.

 5. مشتریان آنلاین خود را به اندازه کافی نمی‌شناسید.

اغلب گفته می‌شود دیجیتال «قابل اندازه گیری ترین رسانه درحال حاضر» است. اما گوگل آنالیتیکس و ابزارهای مشابه فقط حجم بازدیدها و نه احساس بازدیدکنندگان و تفکرات آنان را برای شما بازگو می‌کنند. شما باید از اشکال دیگر ابزار کسب بازخورد کاربران در وب سایت برای شناسایی نقاط ضعف خود استفاده کرده و سپس آنها را برطرف کنید.

6. شما انسجام در عملکرد ندارید

انجام ایزوله فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ برای یک دیجیتال مارکتر متخصص در بخش IT یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مستقل بسیار معمول است. ایجاد پکیج برای خدمات دیجیتال مارکتنگ روش مناسبتر و آسانتری است، اما مسلماً از تأثیر کمتری برخوردار است. همه موافقند که رسانه های دیجیتال وقتی با رسانه های سنتی و کانال‌های پاسخگویی یکپارچه باشند، بهترین عملکرد را دارند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه ایجاد کنید تا اجرای فرایند دیجیتال مارکتینگ هم برای شما به شدت موثر باشد! با اجرای یکپارچه استراتژی دیجیتال مارکتینگ تان، دنیای دیجیتال طبق معمول به بخشی از فعالیت بازاریابی و بخشی از کسب و کار شما تبدیل خواهد شد.

7.  افراد و بودجه کافی با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ موجود نیست

منابع ناکافی به هر دوی برنامه‌ریزی و اجرای دیجیتال مارکتینگ اختصاص خواهند یافت. به احتمال زیاد فقدان مهارت‌های خاص و تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، پاسخگویی موثر به تهدیدهای رقابتی را دشوار می‌کند.

8. با کپی کردن محتوا، پول و وقت خود را هدر می‌دهید

حتی اگر منابع کافی داشته باشید، ممکن است به هدر بروند. این امر به خصوص در شرکت‌های بزرگتر که در قسمت‌های مختلفی از واحد بازاریابی آنها مشاهده می‌کنید که ابزارهای مختلفی را خریداری می‌کنند یا از نمایندگی‌های مختلف برای انجام کارهای مشابه دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند.

به همین دلیل برای برنامه ریزی، مدیریت و بهینه سازی کانال ها و بسترهای دیجیتالی خود باید در یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ متناسب با خود و تیم خود سرمایه‌گذاری کنید. نتایج بازاریابی را با هدف دستیابی به اهداف کسب و کار و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود استخراج کنید.

9. شما آنقدر چابک نیستید که به رقبا برسید یا از آنها جلو بزنید

استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تحلیل SOSTAC

اگر به برترین برندهای آنلاین مانند آمازون، دل، گوگل، تسکو، زاپوس نگاه کنید، همه آنها پویا هستند. یعنی این برندها روش‌های جدید را برای به دست آوردن یا حفظ مخاطبان آنلاین خود آزمایش می‌کنند.

10. بهینه سازی انجام نمی دهید

هر شرکت صاحب وب سایت، باید نتایج خود را تجزیه و تحلیل کند. اما بسیاری از مدیران ارشد از اینکه تیم‌هایشان تجزیه و تحلیل انجام دهند یا وقت لازم برای بررسی و عمل به آنها را داشته باشند، مطمئن نمی‌شوند. هنگامی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را قادر سازد اصول اولیه را به درستی بدست آورید، می‌توانید به پیشرفت مستمر جنبه‌های اصلی مانند بازاریابی جستجو، تجربه کاربری سایت، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را تغییر دهید

خوب، خبر خوب این است که دلایل قدرتمندی برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تحول در بازاریابی شما وجود دارد و می‌توانید برای اقناع همکاران و مشتریان خود از آنها استفاده کنید.

همین امروز چارچوب RACE را در استراتژی دیجیتال مارکیتنگ خود اعمال کنید تا با جهش در نتایج خود مواجه شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن