شبکه های اجتماعی چه هستند و چه مزایا و معایبی دارند؟

شبکه اجتماعی وب سایتی است که به افراد با علایق مشابه اجازه می‌دهد دور هم جمع شوند و اطلاعات، عکس ها و فیلم هایشان را به اشتراک بگذارند.

افرادی که در شبکه های اجتماعی مشغول هستند ممکن است این کار را با اهداف شخصی یا تجاری انجام دهند.
کسانی که در این شبکه ها با اهداف شخصی فعالیت می‌کنند و با استفاده از اشکال مختلف رسانه ها برای بحث در مورد زندگی و علایق خود تعامل می‌کنند. محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای این نوع تعامل عبارتند از فیسبوک ، گوگل پلاس و توییتر.
اگرچه این شبکه ها و سایر شبکه های اجتماعی امکان دارد برای اهداف تجاری به ویژه بازاریابی استفاده شوند. اما شبکه های خاصی برای سازمان ها نیز وجود دارد.
پلتفرم های محبوب شبکه های اجتماعی سازمانی شامل Socialcast و Yammer هستند.

در حالت ایده آل، به کارکنانی که وظیفه دارند در شبکه های اجتماعی مشارکت داشته باشند ، خط مشی رسانه های اجتماعی ارائه می‌شود.
بنابراین هیچ ابهامی در مورد آنچه برای مدیریت قابل قبول است، وجود ندارد.

شبکه های اجتماعی چگونه کار می کند؟

شبکه های اجتماعی شامل توسعه و حفظ روابط شخصی و تجاری با استفاده از فناوری است.
این کار با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر انجام می‌شود.
این شبکه ها به افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بتوانند روابط خود را توسعه داده و اطلاعات، ایده‌ها و پیام هایشان را به اشتراک بگذارند.

اعضای خانواده که از هم فاصله دارند ممکن است از طریق شبکه های اجتماعی شخصی مانند فیسبوک با یکدیگر در ارتباط باشند.
آنها می‌توانند عکس‌ها و اخبار مرتبط با مسائل زندگی خود را با هم به اشتراک بگذارند. افراد همچنین می‌توانند با دیگران (به ویژه غریبه هایی) که علایق یکسانی دارند، ارتباط برقرار کنند. افراد می‌توانند یکدیگر را از طریق گروه‌ها، لیست‌ها و با استفاده از هشتگ ها بیابند.

بازاریابان معمولاً از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند تا بتوانند آگاهی از برند را افزایش داده و وفاداری به برند تجاری را بیشتر کنند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی از آنجا که باعث می‌شود شرکت برای مشتریان جدید قابل دسترس‌تر و برای مشتریان فعلی قابل تشخیص باشد، به ارتقاء لحن و محتوای یک برند کمک می‌کند.

به عنوان مثال، یک کاربر توییتر امکان دارد برای اولین بار در مورد یک شرکت از طریق یک توییت خبری مطلع شود و تصمیم به خرید یک محصول یا خدمات بگیرد. هرچه افراد بیشتری در معرض برند شرکت باشند، شانس شرکت برای یافتن و حفظ مشتریان جدید بیشتر است.

بازاریابان از شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای افزایش نرخ تبدیل، افزایش تعداد فالوورها، امکان دسترسی و تعامل با مشتریان جدید، فعال و قدیمی را فراهم می‌‌کند.
به اشتراک گذاری پست‌های وبلاگ، تصاویر، فیلم ها یا نظرات در رسانه های اجتماعی به فالوورها اجازه می‌دهد که بتوانند واکنش نشان دهند، از وب‌سایت شرکت بازدید کنند و مشتری شوند.

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی این توانایی را دارد که بر افراد و شرکت‌ها تأثیر (مثبت و منفی) بگذارند. به همین دلیل، مهم است که مزایا و معایب استفاده از این رسانه های اجتماعی را بدانید.

مزایای شبکه‌های اجتماعی

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

همانطور که گفتیم، شبکه های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهد تا با خانواده و دوستانی که به دلیل فاصله یا مسائل دیگر ارتباط ندارند، در تماس باشند. افراد هم‌چنین می‌توانند با افراد دیگری که علایق مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنند و روابط جدیدی ایجاد کنند.

شبکه های اجتماعی هم‌چنین به شرکت‌ها امکان می‌دهد با مشتریان جدید و فعلی ارتباط برقرار کنند. آنها هم‌چنین می‌توانند از شبکه های اجتماعی برای ایجاد، تبلیغ و افزایش آگاهی از برند استفاده کنند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند از نظرات مشتریان خود استفاده کنند. هرچه مشتریان بیشتر در مورد یک شرکت پست ارسال کنند، اعتبار برند بیشتر می‌شود. این امر منجر به فروش بیشتر و کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می‌شود. بنابراین، این شبکه ها می‌توانند به ایجاد یک برند معتبر و قابل اعتماد کمک کنند.

یک شرکت ممکن است از شبکه های اجتماعی برای نشان دادن سطح خدمات به مشتریان خود و غنی سازی روابط خود با مصرف کنندگان استفاده کند. به عنوان مثال، اگر مشتری در مورد محصول یا خدمات خود در توییتر شکایت کند، امکان دارد این شرکت بلافاصله به این موضوع رسیدگی کرده، عذرخواهی کند و برای اصلاح آن اقدام کند.

مزایا در یک نگاه

  • افراد می‌توانند از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با دیگران، از جمله دوستان، خانواده و کسانی‌که دارای علایق یکسانی با آنها هستند، استفاده کنند.
  • شرکت‌ها می‌توانند از این شبکه برای دسترسی به مشتریان جدید، مشتریان فعلی، ایجاد و بهبود برند خود استفاده کنند.
  • شرکت‌هایی که از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند، می‌توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و سطح خدمات مشتریان خود را نشان دهند.

معایب شبکه‌های اجتماعی

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می‌توانند تأثیر زیادی بر گسترش اطلاعات غلط داشته باشند. این اطلاعات غلط می‌تواند مانند مانند یک آتش سوزی به سرعت گسترده شود. شایعات، از سال 2012 به طور فزاینده ای رایج شدند.
اطلاعاتی که به عنوان شایعه پخش می‌شوند، سریعتر از واقعیت‌ها گسترش می‌یابد. در یک مطالعه مشخص شد اطلاعات نادرست، 70 درصد بیشتر از اطلاعات واقعی در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

شبکه سازی در رسانه های اجتماعی نیز می‌تواند تأثیرات مخربی بر شرکت ها داشته باشد.
انتقاد از یک برند می‌تواند به سرعت در رسانه های اجتماعی گسترش یابد. این موضوع می‌تواند یک دردسر مجازی برای روابط عمومی یک شرکت ایجاد کند.

اگرچه شبکه های اجتماعی به خودی خود رایگان هستند، اما ایجاد و حفظ مشخصات شرکت هر هفته ساعت‌ها طول می‌کشد و ساعت‌هایی که باید برای آن وقت بگذارید، به سرعت افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، کسب و کارها قبل از اینکه کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی آنها شروع به ایجاد بازده مثبت سرمایه گذاری (ROI) کند، به فالوورهای زیادی نیاز دارند.
به عنوان مثال، ارسال یک پست برای 15 فالوور تأثیر ارسال یک پست برای 15000 فالوور را ندارد.

معایب در یک نگاه

  • رسانه های اجتماعی به انتشار اطلاعات غلط کمک می‌کند.
  • انتقاد از شرکت‌ها می‌تواند به سرعت گسترش یابد و باعث ایجاد مشکل در روابط عمومی آنها شود.
  • تبلیغات و حفظ مشخصات شرکت در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند هزینه‌بر باشد.

چرا شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارند؟

شبکه های اجتماعی از آن جهت اهمیت دارند که به افراد اجازه می‌دهند با دیگران ارتباط برقرار کنند. در صورت عدم وجود این شبکه ها، این ارتباط غیر ممکن است. همچنین وقتی از این شبکه ها برای روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شوند، به افزایش بهره وری کسب و کارها کمک می‌کند.

10 شبکه اجتماعی برتر کدامند؟

طبق آمار استاتیستا (Statista) ،10 شبکه عبارتند از:

  • فیسبوک ( Facebook)
  • اینستاگرام (Instagram)
  • پیام‌رسان فیسبوک (Facebook Messenger)
  • توییتر (Twitter)
  • پینترست (Pinterest)
  • رددیت  (Reddit)
  • اسنپ چت (Snapchat)
  • واتس آپ (WhatsApp)
  • پیام رسان گوگل (Messenger by Google)
  • تامبلر (Tumblr)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن