5 ویژگی اساسی رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی در دنیای امروز به یک ضرورت تبدیل شده‌اند. از افراد معمولی گرفته تا کسب و کارها، هرکسی هدفی برای فعال ماندن در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی دارد. اما آیا محتوای همه شبکه های اجتماعی وایرال می‌شوند؟ نه! شبکه های اجتماعی بسیاری وجود دارند حتی بدون اینکه خودی نشان دهند، از بین رفته‌اند.
چون همه پلتفرم های رسانه های اجتماعی نمی‌توانند به فیسبوک یا توئیتر تبدیل شوند. برای ایجاد یک پلتفرم رسانه های اجتماعی، باید بدانید مخاطبان هدف شما چه آرزویی دارند. باید مأموریتتان مشخص باشد، پلتفرم شما در چه زمینه ای می‌تواند فعالیت کند که در حال حاضر وجود ندارد؟
و پس از انجام مأموریتتان، وقت آن است بفهمید به چه چیز دیگری نیاز دارید.
در ضمن تلاش برای ایجاد پلتفرم های رسانه های اجتماعی ثمربخش، لیستی ضروری از ویژگی های رسانه های اجتماعی را ایجاد کردیم.

ویژگی های رسانه های اجتماعی

1. شبکه سازی: مهمترین ویژگی از ویژگی های رسانه های اجتماعی

یک پلتفرم رسانه اجتماعی تا زمانی‌که به شما کمک نکند شبکه خود را بسازید، هیچ فایده‌ای ندارد. ارتباط با افراد مختلف مفهوم اصلی رسانه های اجتماعی است. اگر می‌خواهید یک شبکه اجتماعی ایجاد کنید که مردم دوست داشته باشند از آن استفاده کنند، باید اصول برقراری آسان ارتباط را بدانید.

2. پلتفرم

حتما دیده‌اید پلتفرم‌های غول‌پیکر رسانه های اجتماعی از همه اتواع بسترها پشتیبانی می‌کنند. ولی این کاری نیست که شما از ابتدا بتوانید انجام دهید. در ابتدا فقط یک پلتفرم را انتخاب کنید که می‌تواند iOS، اندروید یا ویندوز باشد.

تحقیق کنید کدام پلتفرم با توجه به صنعت شما از همه بهتر است و سپس به تدریج سراغ پلتفرم‌های دیگر بروید.

3. استفاده از نوتیفیکیشن

نوتیفیکیشن ها پدیده جدیدی هستند که جدیدا به یک ویژگی ضروری تبدیل شده‌اند. از آنجا که تعداد بیشتری از افراد برای استفاده مداوم خود موبایل را انتخاب می‌کنند، یک پلتفرم رسانه اجتماعی باید بتوانند همه چیز را از موبایل ارائه دهد. نوتیفیکیشن ها می‌توانند سبب شود تا کاربر برای بررسی به روزرسانی ها یا موارد دیگر دوباره به اپلیکیشن شما برگردد. اگر پلتفرم شما نوتیفیکیشن ها را مجاز نمی‌داند، این اتفاق می‌تواند یک مشکل نسبتا بزرگ برای شما باشد.

4. حریم خصوصی

حریم خصوصی بسیار مهم است و می‌تواند حتی یک پلتفرم بزرگ مانند فیسبوک را هم به دادگاه بکشاند. وقتی شبکه های اجتماعی حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازد، مردم از آن متنفر می‌شوند. کاربران شما باید در اولویت شما باشند و باید آنها به شما اعتماد کنند. علاوه بر این، پلتفرم شما باید امنیت کافی را در اختیار کاربران قرار دهد. نباید از طریق پلتفرم شما اطلاعات خصوصی مردم به دست هکرها بیفتد.

5. سفارشی سازی: تعاملی ترین ویژگی از ویژگی های رسانه های اجتماعی

حتی نباید به ایجاد پلتفرمی که به کاربران اجازه ندهد پروفایل های خود را شخصی سازی کنند، فکر کنید. افراد دوست دارند با کسانی‌که پروفایل مناسب و واقعی دارند ارتباط برقرار کنند نه کسانی که از تصاویر تقلبی استفاده می‌کنند. پلتفرم شما باید به کاربران اجازه دهد پروفایل‌های خود را با کارهایی مانند اضافه کردن تصاویر پروفایل، ارسال متن، عکس یا فیلم شخصی‌سازی کنند. دیگر دوره‌ای که در اتاق‌های چت فقط با گراواتار و نام‌های جعلی چت می‌کردیم، گذشته است.

حال پس از بررسی ویژگی های رسانه های اجتماعی ببینیم ساختمان رسانه های اجتماعی از چه عنصرهایی تشکیل شده است.

هفت بلوک ساخت رسانه های اجتماعی کدامند؟

شبکه سازی در رسانه های اجتماعی و ویژگی های رسانه های اجتماعی
  • چگونه از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید؟
  • برای خواندن داستان‌ها، مقالات، شایعات، کمیک ها از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید؟
  • آیا برای به اشتراک گذاشتن محتوا از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید؟
  • یا برای توییت کردن فعالیت‌ها و نظراتتان؟

هر یک از این راه‌ها علاوه بر راه‌های دیگر، پدیده شبکه های اجتماعی هستند. در حال حاضر ما نگهبان محتوا هستیم و شبکه های اجتماعی یکی از عناصر اصلی فعالیت‌های روزمره ما هستند.

اما فریم ورک شبکه های اجتماعی چیست؟

بلوک های ساختمان رسانه های اجتماعی

در مقاله «رسانه های اجتماعی؟ آن را جدی بگیرید! درک عناصر سازنده عملکرد رسانه های اجتماعی»، محققان چارچوبی را ارائه دادند که رسانه های اجتماعی را تعریف می‌کرد و شامل هفت بلوک ساختاری کاربردی رسانه های اجتماعی بود:

  1. هویت
  2. مکالمات
  3. اشتراک
  4. حضور
  5. روابط
  6. شهرت
  7. گروه‌ها

حال بیایید نگاهی به هر بلوک بیندازیم.

1. هویت

هویت اساسی‌ترین بلوک عملکردی رسانه های اجتماعی است. هویت نشان‌دهنده «میزانی است که کاربران هویت خود را در یک محیط رسانه اجتماعی فاش می‌کنند» و می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند نام، سن، جنسیت، حرفه، مکان و همچنین اطلاعاتی باشد که کاربران را به روش‌های خاصی به تصویر می‌کشد.

2. مکالمات

کاربران چگونه در محیط شبکه های اجتماعی با سایر کاربران ارتباط برقرار می‌کنند؟ بسیاری نرخ تبدیلات مکالمات را بین افراد و گروه‌ها تسهیل می‌کنند (به عنوان مثال # هشتگ های توییتر، * cue Jimmy Fallon *). این گفتگوها به دلایل مختلفی از جمله ملاقات با افراد همفکر، یافتن عشق، ایجاد عزت نفس یا اخبار مهم درباره ایده‌های نوآورانه یا موضوعات پرطرفدار اتفاق می‌افتد.

3. اشتراک

«اجتماعی بودن» اغلب به معنی تبادل چیزی بین افراد است که به نوبه خود به معنای اشتراک نیز می‌باشد. در حال حاضر ما بیشتر از آنچه بشر قبلاً انجام داده بود، محتوا توزیع و دریافت می‌کنیم. تاثیر سایت‌های رسانه های اجتماعی در این مورد چیست؟

4. حضور

آیا تا به حال فیسبوک یا Foursquare را بررسی کرده‌اید تا بفهمید دوستانتان کجا هستند؟ بلوک «حضور» به قابلیت دسترسی شما مربوط می‌شود و می‌توانید از طریق آن و به واسطه به‌روز رسانی وضعیت یا اعلام حضورها، بدانید افراد به صورت مجازی یا فیزیکی کجا هستند. این بلوک سازنده شبکه های اجتماعی از اتصال بیش از حد مردم جهان الهام گرفته است و فاصله بین دنیای مجازی و فیزیکی را از بین برده است.

5 روابط

بلوک روابط کاملاً ساده است. این بلوک رسانه های اجتماعی نشان‌دهنده ارتباط بین بیش از یک کاربر از طریق مکالمه، به اشتراک گذاری اطلاعات، ملاقات یا فقط لیست کردن یکدیگر به عنوان یک فالوور یا دوست است.

6. شهرت

«شهرت» در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد، اما در اصل، شناخته شدن وضعیت دیگران و خود در شبکه اجتماعی است. این مطالعه اظهار می‌کند که «شهرت به واسطه اعتماد به وجود می‌آید». آیا شما هم این گونه فکر می‌کنید؟

7. گروه ها

چه جوامع و زیرمجموعه‌هایی در بستر رسانه های اجتماعی وجود دارند؟ و ساخت آنها تا چه اندازه آسان است؟ هرچه شبکه دوستان، فالوورها و مخاطبان شما بزرگتر شود، طبقه‌بندی افراد وابسته به گروه‌های مختلف هم ضروری می‌شود. این موضوع در لیست‌های توییتر و گروه‌های عمومی، خصوصی و مخفی فیسبوک وجود دارد.

بلوک های ساخت 4 شبکه اجتماعی

کاملاً واضح است که بسیاری از سایت‌ها تعادل دقیقی بین همه قسمت‌های خود ایجاد کرده‌اند. هر چه رنگ یک بلوک تیره‌تر باشد، عملکرد این بلوک رسانه های اجتماعی در سایت بیشتر است.

لینکداین و fouursquare و ویژگی های رسانه های اجتماعی
بلوکهای سازنده شبکه های اجتماعی در لینکداین و foursquare
یوتیوب و فیسبوک و ویژگی های رسانه های اجتماعی
بلوکهای سازنده شبکه های اجتماعی در یوتیوب و فیسبوک

سخن نهایی

رسانه های اجتماعی ارتباطات بین سازمان‌ها، جوامع و افراد را تغییر داده است. مشتریان دیگر نمی‌خواهند با آنها صحبت شود، اما به آنها گوش فرا می‌دهند.

شرکت‌ها می‌توانند این فریم ورک لانه زنبوری را به عنوان ابزاری مفید برای استراتژی شبکه های اجتماعی خود بیابند. آنها با تجزیه و تحلیل هفت عنصر سازمانی(هویت، گفتگو، اشتراک، حضور، روابط، شهرت و گروه‌ها) می‌توانند چگونگی فعالیت های رسانه های اجتماعی را از نظر عملکرد و تأثیر آنها را بر مخاطبان هدف خود تحت‌نظر بگیرند و مدیریت کنند.

واکنش شما چیست؟

لانه زنبوری برای توییتر چگونه است؟ یا برای Reddit؟

آیا فکر می‌کنید بیش از هفت بلوک سازنده شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ چه چیزی را جا انداخته‌ایم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن