چگونه محتوای ستونی (Pillar Content) گوگل پسند تولید کنیم؟

آیا می‌خواهید در مسیر بازاریابی محتوایی خود برنده شوید و استراتژی محتوایی قوی داشته باشید؟
در این مسیر، مفهوم محتوای ستونی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
حال با مثالی، اهمیت این مفهوم را دریابیم.

شما در پایین کوه هستید.
از شما خواسته شده است که به بالای قله صعود کنید.
شما به قله نگاه می‌کنید و به نظر می‌رسد قله از شما بسیار دور است.
مطمئن نیستید چگونه می‌خواهید به آنجا بروید.
مسیر مشخص و قابل مشاهده ای برای قدم گذاشتن  شما وجود ندارد.
به طور کلی وضعیت شما در بالا رفتن از کوه ترسناک و طاقت فرسا است.
اما افراد دیگر قبل از شما به این کوه صعود کرده اند. آنها به قله رسیده اند.
اگر آنها قادر به صعود به قله هستند، پس شما نیز می توانید.
هنگامی که روی هر پله تمرکز کنید، در تلاشید که به قله کوه برسید.
شما مهندس معکوس صعود به قله هستید.

می‌توانید این کار را در زمینه تولید محتوای ستونی خود انجام دهید و از کوه نتایج جستجوی گوگل بالا بروید.
گام به گام به عقب کار کنید و یک محتوای ارزشمند و با عمر طولانی را ایجاد کنید.

بالای کوه شما یک صفحه ستون منبع محور است که به عنوان یک کتابخانه برای نمایش محتوای عملکرد بالا در مورد یک موضوع خاص عمل می‌کند.

برای کمک به شما در تجسم صعود به قله، بیایید در مورد مشکلات بیمار در دندانپزشکی فکر کنیم. خودتان را روی صندلی دندانپزشک که می‌خواهید دندان های خود را تمیز کنید، بگذارید.
دندانپزشک به شما اطلاع می‌دهد که به بیماری لثه حساس دچار هستید و توصیه می کند که بهداشت دهان خود را جدی بگیرید.

شما در مورد بیماری لثه چیز زیادی نمی‌دانید.
وقتی از دفتر خارج می‌شوید، موبایل هوشمند خود را بیرون می آورید و «بیماری لثه» را در گوگل می‌کنید. صفحه اول نتایج موتور جستجو به شرح زیر است:

دومین نتیجه جستجو غیر از نتایج آگهی تبلیغاتی گوگل، از سایت Colgate است.
این بیماری به علل بیماری لثه، پیشگیری و درمان اشاره می‌کند. اگر به دنبال یک منبع جامع در مورد بیماری لثه هستید، این لینک می تواند مکان خوبی برای شروع باشد.

به محض ورود به صفحه بیماری لثه در سایت Colgate، از عمق مطالب کاملاً متعجب می‌شوید‌.
به بخشهای مختلف که مرتبط با بیماری لثه هستند، لینک داده می‌شوید.
بدون نیاز به جستجو می‌توانید محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید.

صفحه منابع بیماری لثه سایت Colgate را به عنوان قله کوه در نظر بگیرید. این محتوا، محتوای ستونی است که قصد دارید برای نام تجاری خود ایجاد کنید. بیایید با این فرایند شش مرحله ای آن را مهندسی کنیم و مسیری را ایجاد کنیم که بتوانید یا پیلار پیج (صفحه ستونی) منبع خودتان را ایجاد کنید.

1. موضوع اصلی را برای تشکیل ساختار محتوای ستونی تعیین کنید

یک موضوع اصلی (یک موضوع کلیدی با حجم جستجوی ماهانه بالا) را مشخص کنید. این موضوع اصلی به عنوان قله کوه شما عمل می‌کند. این موضوع باید گسترده باشد و معمولاً دو کلمه ای (البته بستگی به کسب و کار شما دارد). به عنوان مثال «بیماری لثه» نمونه ای عالی از اصطلاح اصلی برای سایت Colgate است. این موضوع باید به اندازه کافی گسترده باشد که بتوان برای آن محتوا متنی تولید کرد.

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که موضوع اصلی شما با تلاش‌های مداومتان برای تولید محتوا همسو است، باید این موضوع حداقل یکی از محصولات یا خدمات شما را پشتیبانی کند و اصطلاحی باشد که خریدار شما هنگام جستجو از آن استفاده می‌کند. مهم است که محتوای شما از بازدیدکنندگانی که تبدیل به مشتری می‌شوند، پشتیبانی کند.

سایت Colgate «محصولات مربوط به بیماری لثه» را در پایین صفحه مرجع خود نشان می‌دهد.

برای یافتن اصطلاحات بالقوه، می‌توانید از گوگل کمک بگیرید. برای تعیین حجم جستجوی ماهانه کلمه کلیدی خود از افزونه Keywords Everywhere استفاده کنید.

نکته: اصطلاحی با حجم جستجوی ماهانه حداقل 2500 انتخاب کنید که با استراتژی بازاریابی محتوای شما مطابقت داشته باشد. کلمه کلیدی انتخابی بیماری لثه در سایت Colgate، حجم جستجو ماهانه 90500 دارد.

ابتدا موضوع اصلی را شناسایی کنید، مهندس معکوس، کار را برای ادامه راحت‌تر می‌کند.

2. موضوعات کلیدی یا موضوعات زمینه ای ( contextual topics) را بشناسید

صفحه ستون یا پیلار پیچ یا pillar page

در مرحله بعدی ، شما یک سری موضوعات کلیدی را انتخاب می‌کنید. این موضوعات با موضوعات اصلی شما مطابقت دارند و زمینه را برای تولید محتوا شما فراهم می‌کنند. این عناوین حجم جستجوی ماهانه بالایی دارند، اما به اندازه موضوع اصلی گسترده نیستند.

بیشتر موضوعات کلیدی معمولاً سه تا پنج کلمه ای هستند (البته بستگی به کسب و کار شما دارد). «پیشگیری از بیماری لثه» یک موضوع کلیدی خواهد بود که از نظر محتوایی موضوع اصلی «بیماری لثه» را پشتیبانی می کند.

هدف شما رتبه بندی مناسب در نتایج موتورهای جستجو برای هر موضوع کلیدی است. موضوعات کلیدی نقطه راهبردی شیرین برای دستیابی به رتبه بالا در نتابج موتورهای جستجو هستند. سایت Colgate ادعا می کند که رتبه 2 گوگل برای موضوع کلیدی «پیشگیری از بیماری لثه» است.

درباره موضوعات کلیدی بالقوه در گوگل تحقیق کنید. پیشنهادات گوگل در قسمت باکس جستجو و هم چنین پیشنهادات مرتبط گوگل را بررسی کنید. همچنین پلاگین Keywords  Everywhere به شما امکان می دهد حجم جستجوی ماهانه برای هر کلمه کلیدی پیشنهادی را مشاهده کنید.

نکته: یک موضوع کلیدی نیازی به درج موضوع اصلی در خود ندارد. به یاد داشته باشید، موتورهای جستجو کلمات مترادف موضوعات کلیدی شما را درک می کنند. توجه داشته باشید چگونه موضوع اصلی «بیماری لثه» پیشنهادات مرتبط در نتایج جستجوی گوگل مربوط به «مراحل بیماری پریودنتال» را ایجاد می کند.

هنگام انجام تحقیق کلمه کلیدی در موتورهای جستجو، فقط بر روی حجم جستجوی ماهانه تمرکز نکنید. برای تجزیه و تحلیل صفحه اول نتایج جستجو هم وقت بگذارید.

روی لیست های برتر کلیک کنید و محتوای هر لینک را بررسی کنید. از خودتان بپرسید: آیا این مطالب به روز است؟ هدف جستجو کاربر از جستجو برای این موضوع چیست؟ چگونه می توان این محتوا را بهبود بخشید؟

اگر نمی توانید ارزش جدیدی را در مورد موضوع اصلی ارائه دهید، آن را رد کنید. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید، ایجاد چیزی است که قبلاً به خوبی گفته شده است.

پس از بررسی لینک، روی دکمه برگشت کلیک کنید تا به صفحه نتایج موتور جستجو برگردید و به آنچه «کاربران این موضوع را هم جستجو می کنند» نگاه کنید.

نکته: اصطلاحات کلیدی از موضوع اصلی را انتخاب کنید که حجم جستجوی ماهانه آنها بین 400 تا 2500 باشد. موضوع کلیدی «پیشگیری از بیماری لثه» در سایت Colgate  دارای حجم جستجوی ماهانه 590 است.

3. محتوای فرعی را برای تشکیل خوشه بندی محتوایی (topic clusters) خود تشکیل دهید

محتوای فرعی را براساس خوشه بندی محتوای موضوع اصلی خود تعیین کنید. محتوای فرعی (محتوایی که به صورت هفتگی ایجاد می کنید مانند محتوای وبلاگ ها ، ویدیوها و …) در پایین کوه هستند.

 محتوای فرعی شما باید موضوعات کلیدی را پشتیبانی کنند. هر قسمت از محتوای فرعی را گامی به سمت مشاهده موضوع کلیدی خود بدانید.

ممکن است ده ها، صدها یا حتی هزاران محتوای فرعی داشته باشید. هدف شما باید پر کردن قسمت اصلی موضوع در صفحه منبع شما با محتوای فرعی با عملکرد بالا باشد. محتوایی که ارتباط افراد را به با ارزش ترین منابع بر اساس آنچه دیگران مفید می دانند، برقرار میکند.

نکته: به ایده های بالقوه محتوای فرعی در قالب یک سوال فکر کنید. زیرا افراد معمولاً کوئری های جستجو را در قالب سوال تایپ می کنند. حجم جستجوی ماهانه برای یک موضوع فرعی باید بین 10 تا 400 باشد. در مورد موضوع فرعی«نحوه مبارزه با التهاب لثه» در سایت Colgate، حجم جستجوی ماهانه 320 است. میتواند این موضوع فرعی را با موضوع فرعی«چگونگی در سه مرحله آسان با التهاب لثه مبارزه کنید.» در قالب یک پست بلاگ توسعه داد.

4. دامین اتوریتی (authority) سایت را از طریق لینک‌های ورودی افزایش دهید

شما تنها وب سایتی نیستید که برای جلب توجه رقابت می کنید. ممکن است شما بهترین محتوا را ارائه دهید؛ اما اگر رقیبی از دامین اتوریتی سایت قوی تری برخوردار باشد، احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری نسبت به سایت شما دارد. دامین اتوریتی بالای سایت نشان می دهد که موتورهای جستجو محتوا را قابل اعتمادتر و معتبرتر می دانند.

 سایت Crest، یکی از بزرگترین رقبای سایت Colgate است و محتوایی جامع درباره بیماری لثه تولید کرد. این محتوای جامع اطلاعات خود را با انواع روشهای تولید محتوا مانند متن، تصویر و ویدیو ارائه می دهد.

به نظر شما این صفحه در نتایج جستجو گوگل چه رتبه ای دارد؟

صفحه «بیماری لثه» سایت Crest در صفحه نهم نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده است.

چرا صفحه سایت Crest بسیار پایین تر از Colgate است؟
هر دو اطلاعات مفیدی دارند. هر دو به منابع مرتبط لینک دارند. هر دو آنها نام های معروفی هستند. اما لینک های ورودی سایت Colgate دو برابر سایت Crest است.

5. روی تولید اولین خوشه بندی محتوایی خود (topic cluster) تمرکز کنید

خوشه بندی محتوایی یا پیلار کلاستر

چهار قدم اول بسیار سخت است. بهترین کار این است که وقت و انرژی خود را بر روی تولید اولین خوشه بندی محتوایی مرتبط خود بگذارید که به یک صفحه ستونی (پیلار پیج) برای موضوع کلیدی شما لینک دارد.
من نمی خواهم این عبارت را کوتاه کنم: تولید محتوای با ارزش به زمان نیاز دارد.

هنگام تولید اولین خوشه بندی محتوایی خود، توصیه می کنم یک صفحه ستون محتوایی x10 (محتوای بسیار با ارزش و جامع) تولید کنید. صفحه ستون محتوایی x10 یک غوطه وری عمیق در موضوع کلیدی است. قالب این محتوا مشابه کتاب الکترونیکی یا یک راهنما با منابع قابل دانلود از صفحه محتوا برای افرادی است که می خواهند اطلاعات را چاپ یا ذخیره کنند.

یک روش کارآمد برای تولید صفحه ستون محتوایی x10، ایجاد منبع قابل دانلود است. (اگر یکی از این منابع را دارید، آن را در صفحه ستون محتوایی x10 تجزیه کنید.)

در سایتم Wild We Wander با موضوع زندگی جایگزین، راهنمای دیجیتالی کوچ نشینان خود را به یک صفحه ستون محتوایی x10 بدون خلاء تجزیه کردم و تلاش خود را برای ساخت لینک های ورودی به آن متمرکز کردم.

نتیجه؟ از زمان راه اندازی صفحه ستون محتوایی x10، سایت Wild We Wander افزایش قابل توجهی در ترافیک ارگانیک حاصل از موتور جستجو داشته است.

اگر فایل راهنما یا کتاب الکترونیکی ندارید، ایجاد یک برنامه طولانی مدت تولید محتوا را در نظر بگیرید و آن را از طریق یک مجموعه ای از پست های وبلاگ مهندسی معکوس کنید.

نکته: سایت Ahrefs دریافت لینکهایی که به طور متوسط در رتبه اول قرار می گیرند، برای در حدود 1000 کلمه کلیدی مرتبط دیگر هم رتبه خوبی میگیرند. با در نظر گرفتن این نکته، تمرکز خوشه بندی محتوایی خود را بر روی یک موضوع کلیدی محدود کنید. به یاد داشته باشید، اگر بتوانید برای موضوع کلیدی خود در صفحه اول نتایج جستجو رتبه به دست آورید، به احتمال زیاد رتبه های دیگری وجود خواهد داشت که گوگل به شما پاداش می دهد.

6. به تلاش خود در زمینه تولید محتوای ستونی ادامه دهید

تولید محتوایی که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل قرار بگیرد، کار ساده ای نیست. اما با یک برنامه ریزی و ذهنیت درست، این امکان وجود دارد. وقتی همه چیز دشوار می شود و موانع مسیردیده میشوند، دلیل فعالیتها و تلاشهای خود را به خاطر آورید: برای رسیدن به اوج.
و هنگامی که به اوج رسیدید، احساس خواهید کرد که سخت کوشی تان نتیجه خوبی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن